Nu ik de 9e van 27 etappes heb gelopen lijkt het mij een mooi moment om eens kort terug te blikken op dit eerste deel. Volgens de officiële etappelijst zou ik inmiddels 184 kilometer hebben afgelegd op het Pieterpad. Samen met de kleine uitstapjes tijdens etappes, en de stukjes naar OV en parkeerplaatsen zal het werkelijke aantal gelopen kilometers zeker de 200 overstijgen. Hoe ging het tot nu? Hoe gaat het op dit moment? En hoe ga ik verder?
Start with the Why?
Waarom deed ik dit ook al weer? Zoals ik een half jaartje geleden aangaf was er niet echt een gegronde reden om het Pieterpad te gaan lopen. Vanuit nieuwsgierigheid ben ik gewoon maar begonnen. Wandelervaring had ik niet echt en ook had ik nooit nagedacht over uitrusting, langeafstandswandelingen, etc. Mijn beoogde resultaat moest dus eigenlijk ook nog gevormd worden. Hoe vul je nieuwsgierigheid anders in door het gewoon te ondergaan?!
Wat dat betreft bevalt het lopen van het Pieterpad mij beter dan ik mij had voorgesteld. Ik blijk, meer dan ik had verwacht, te genieten van het eenvoudige stappen zetten. Geen verplichtingen, niets moet op zo’n dag. Dit geeft mentaal een heerlijke rust en openheid voor creatieve gedachten. Ook geniet ik enorm van alles wat ik onderweg aantref. Een mooi uitzicht, een bijzonder informatiebord, een kort praatje met andere lopers. Ik kijk er enorm van op hoe diverse alle omgevingen zijn.
The Social Edition
Als bijkomende ‘aankleding’ van mijn project had ik bedacht er een Social Edition van te maken. In mijn directe kring en sociale netwerk heb ik mensen uitgenodigd mee te lopen. Reacties hierop waren heel erg leuk, en de eerste etappes heb ik al een aantal hele leuk gastlopers mogen verwelkomen. Hoewel ieder van hun van harte welkom is nog eens mee te gaan lijkt het mij ook erg leuk om nog meer diversiteit te krijgen. Misschien moet ik dit iets meer promoten, mensen gerichter benaderen, (of juist omkopen? 🤣 ). De relatieve afstand vanaf het Noorden, waar toch het grootste deel van mijn sociale kringen woonachtig is zal het misschien minder toegankelijk maken. Maar ook dat komt wel goed.
De route
De etappes tot nu toe ervaar ik als heel verschillend. Stuk voor stuk heb ik ervan genoten. Al heb sommige routes zeker als mooier ervaren dan anderen. Het begin, de proloog, en via Winsum naar Groningen vond ik relatief haal. Langere einden rechtdoor. De wereld vlak en recht. Wel loop je dit traject van dorp naar dorp wat het breekt. Vanaf Groningen wordt het beeld wat afwisselender. Paterswoldsmeer, de bossen bij Appelbergen en over zandweggetjes doemen de eerste hunnebedden op.
De etappes tussen Rolde en Sleen bevatten wel erg veel bos. Een mooie omgeving, maar in een vorstvrije winter is het vooral ook erg kaal en eentonig. Daarbij komt ook dat hier onderweg geen verdere dorpjes, eetgelegenheden, etc. zijn. Vooral heel veel bos. Als ongeoefend wandelaar vond ik deze kalere stukken zwaarder. Vanaf Coevorden veranderd dat weer naar meer afwisselender omgeving.
Het pad zelf is vrijwel overal goed aangegeven. Rond etappes 4,5,6 waren er her en der wat onduidelijke kruispunten, maar door even met de mobiele telefoon op de website te spieken was dit steeds gauw opgelost. Paden waren steeds redelijk goed begaanbaar. Wel wat omgevallen bomen, maar als wandelaar stap je daar eenvoudig over- of omheen. Wel bleken waterdichte wandelschoenen vaak een absolute must. Vooral na hevige regen zijn sommige paden meer drek dan pad. Ook staan op sommige plaatsen na stevige regenbuiten stukken van het pad onder een paar centimeter water. Dan red je het niet op sneakers (toch Patrick?).
Vervoer
Als Noorderling (woonachtig in Drachten) was het dit eerste deel van het Pieterpad vrij gemakkelijk om steeds met auto en OV de etappes te benaderen. De proloog als rondetocht kwam gewoon terug bij de auto. Bij alle andere etappes ben ik steeds ’s ochtends naar de finishplaats gereden met de auto. Dan met bus en/of trein naar het startpunt van de etappe. Ik kon mijn auto steeds goed parkeren, en op de meeste plaatsen gratis. Tot nu toe alleen in Groningen bij het treinstation moeten betalen, maar in deze Q-park garage gold een kortingstarief voor parkeerders die dezelfde dag ook een treinreis hebben met OV-chipkaart. Die dag ging ik met de trein van Groningen naar Winsum, dus ook hierdoor vielen de parkeerkosten enorm mee.
Vooraf keek ik steeds op 9292.nl voor actuele reisinformatie. In de meeste gevallen ging het om stukjes van 15-25 minuten in bus en/of trein. Een paar etappes waren opmerkelijk veel langer, meestal vanwege meerdere overstappen. Maar ook dat was vooraf goed aangegeven op 9292.nl, dus daar kun je gewoon rekening mee houden.
Voor de volgende etappes zal de initiële afstand vanaf Drachten met de auto wel steeds langer worden. Ik ben benieuwd naar het punt waar ik dat onprettig ga vinden en vanaf dan mogelijk twee etappes wil gaan bundelen in combinatie met een overnachting.
Eten & drinken
Het thema voedsel gaat redelijk volgens verwachting. Ik neem steeds zo’n drie 0,5 liter flesjes drinken mee. Twee met sportdrank en één met water. Qua planning probeer ik tot nu toe een lunchpauze rond het midden van de wandeltocht in te plannen. Hierdoor neem ik een wat uitgebreider lunchpakket mee van huis (bijv. 6x boterham, fruitsalade). Voor de start van de etappe eet ik vaak nog een banaan en krentenbol. En voor de laatste kilometers neem ik een handje drop of zoute nootjes mee.
Vooraf scan ik de route even op Google Maps om te kijken of er ook horecagelegenheden zijn. Vooral met een gastloper is dat een gezellige onderbreking om even ergens een hapje te doen. Het aanbod hierin verschilt wel enorm. Niet alleen per etappe, want er zijn etappes bij waar letterlijk niets verkrijgbaar is onderweg. Maar ook qua openingstijden. Etappes waar op een zaterdag van alles open is, maar op bijvoorbeeld een maandag alles gesloten. Voorbereiding helpt enorm, zodat je niet onderweg voor verrassingen komt te staan. Deze manier van op reis gaan bevalt mij prima en dit trek ik graag zo door naar de volgende etappes.
Uitrusting
Vooraf had ik mij voorgenomen relatief minimalistisch te werk te willen gaan. Alleen meenemen wat je nodig hebt. Wordt er regen verwacht dan gooi ik regenkledij in de auto, en bij de start bepaal ik dan nog of ik het meedraag of toch in de auto laat liggen. Verder heb ik eigenlijk niet het idee dat ik overbodige zaken met meegenomen.
Bij latere gebundelde etappes waar ik onderweg ook wil gaan overnachten zal ik een vorm moeten vinden in wat ik daarvoor extra wil gaan meenemen. Dat zie ik ook wel goedkomen.
Mijn voor de tocht nieuw aangeschafte wandelschoenen bevallen tot nu toe uitstekend. Nog geen enkele keer blaren gehad, en ook bij stevig nat weer hielden ze het voldoende vol. Ik ben wel benieuwd naar wat deze schoenen op erg warme dagen aan comfort gaan geven. Ik kan mij voorstellen dat ze dan wellicht wat te warm kunnen worden. One way to find out!
Conclusie van de evaluatie
Nu ik op éénderde van het traject ben beland ervaar ik dit project als mooier dan ik had verwacht. Het mooiere weer komt er weer aan, en dat zou één van de verbeterpunten geweest kunnen zijn. Verder ben ik enorm tevreden hoe de tocht verloopt en hoe ik het ervaren heb.
De beoogde planning om voor het eind van 2022 het hele Pieterpad gelopen te hebben ligt prima op schema. Hierin zit eventueel ook nog wel iets rek binnen de planning om toch de beoogde einddatum te kunnen halen.
Het enige actiepunt wat ik uit deze evaluatie kan halen is het actiever benaderen van gastlopers, om ook tijdens de resterende etappes zo nu en dan een gezellige dag mee te beleven.