De dag begint in Groningen waar ik de auto parkeer bij de Q-Park Cascade, direct naast het treinstation van Groningen. Als je met OV-chipkaart dezelfde dag een trein neemt kost een dagkaart slechts 4 euro. En deze parkeerlocatie is superhandig omdat je de trap afloopt en direct op het perron staat van de trein naar Winsum.
Vandaag dus de tweede etappe van mijn Pieterpad 2022-project. Omdat ik mooi op tijd ben verken ik nog kort het terrein van treinstation Groningen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het spoorterrein. Een bijzonder beeld, met onder andere het monumentale groene seinhuis dat parmantig het terrein domineert. Ook een bezoekje aan de oude stationshal is de moeite waard. Bijzonder metselwerk, mozaïeken in wanden en vloeren, een glas-in-lood koepel, aangevuld met moderner architectuur.
Prrrrrrt! Trein RS4 vertrekt! Na een kwartiertje treinen kom ik aan in Winsum en loop via de oude Havenstraat met zijn karakteristieke huisjes, naar de startplaats van vandaag. Daar, waar we zaterdag geëindigd zijn: de brug De Boog in hartje Winsum. Vanaf daar langs het water en de sportvelden, op naar het gehucht Schilligeham. Via een voet-/fietspad dwarsdoor de weilanden kom je uit bij het volgende gehucht Alinghuizen. Wederom slechts enkele boerderijen groot.
Met zo’n 5 kilometer in de benen loop ik op de kanaaldijk van het Reitdiep af. De route loopt langs deze dijk richting het dorpje Garnwerd. Lokaal bekend vanwege het allersmalste straatje van Nederland: de Burgemeester Brouwsersstraat. Aangezien de korenmolen De Meeuw (1851) meer in het zicht sprong heb ik daarvan foto’s gemaakt. Het smalle straatjes feitje kwam ik helaas pas bij thuiskomst achter. Ik steek terug het Reitdiep over en vervolg het pad langs de kanaaldijk.
Wetsingerzijl
Even later passeer ik eerst het oude sluisje de Wetsingerzijl. Dit sluisje werd in 1878 gebouwd als vervanging van de eerdere houten sluis uit 1636. Oorspronkelijk is dit een uitwateringssluis geweest, maar vanwege de in 1877 gebouwde zeesluizen bij Zoutkamp verloor dit sluisje zijn functie. Het heeft op dit moment alleen een decoratieve historische functie en is om die reden in 2012 uitgebreid gerenoveerd, op basis van het originele bouwbestek uit 1878.
Slechts 250 meter later steek ik het Reitdiep over bij de Wetsingersluis. Ook deze sluis kent een rijk verleden, en ook hier zijn diverse renovaties toegepast. Wel op slechts een deel van de sluis. Vanwege verloren sluisfunctie werd al in 1931 begonnen met een ontmanteling van een deel van de deuren en kolk. Vanaf 1997 zijn een aantal renovaties gestart waarbij o.a. de stalen draaibrug weer in ere is hersteld.
In de omgeving van deze sluis kijk ik met verbazing naar de aanleg van nieuwe hoogspanningslijnen die op 75 meter hoogte het Reitdiep overspannen. Volgens een projectwebsite gaat dit in totaal om een verbinding van 40 kilometer van Eemshaven naar Groningen-Vierverlaten. Bestaande uit 121 nieuwe masten die met deze 380 kV lijn de ernaast gelegen 220 kV lijn zullen gaan vervangen. De bestaande 163 traditionele masten zullen komen te verdwijnen.
Het kerkje van Oostum
Ik loop door en kom aan bij het buurtschap Oostum. Hier heb ik bij het kerkje afgesproken met Baudien, die de gastloper is van vandaag! Ik ben mooi op tijd, dus kan even pauzeren. En al gauw is ook Baudien van de partij. Samen zullen we de tweede helft van deze etappe lopen. Bij Wieringerschouw is het nog even onduidelijk welke kant we op moeten. Borden geven aan dat er een omleiding is vanwege wegwerkzaamheden, maar volgens het officieële Twitter-account van het Pieterpad zou deze omleiding per vandaag zijn vervallen. We geloven dit laatste en wagen het er op.
Als we aan het eind van het pad het Reitdiep willen oversteken is er een verkeersregelaar druk in discussie met een andere passant. Deze mevrouw wenst de brug over te steken, maar de toegang wordt ontzegd door de plichtsgetrouwe regeldiender. “Geen fietsers vanwege asfalteerwerk aan de overkant”. “Maar jullie mogen wel” wenkt de principiële kerel ons. Aangezien wij geen fiets mee hebben mogen wij de brug wel passeren, en lopen over rijplaten en stukjes berm langs de asfalteerwerkzaamheden. Geen idee overigens waarom dat niet met een fiets zou kunnen?
Dit hele festijn was sowieso niet nodig geweest als de nabije Paddepoelsterbrug er nog had gelegen. Deze is in 2018 vrij desastreus aangevaren, waardoor het Pieterpad tijdelijk verlegd is naar een westelijker gelegen brug in de Evert Harm Woltersweg.
Bij de Dokwerdersluis mogen we even wachten omdat er net geschut wordt. Daarna lopen we langs het Van Starkenborghkanaal tot aan de oorspronkelijke route over de Paddepoelsterweg. Tussen de Zernikecampus en begraafplaats het Selwerderhof hoor lopen we beschut de stad binnen. Via een aantal parken en doorsteken komen we aan in stadspark het Noorderplantsoen. Dit verlaten we aan de zuidkant, waarbij we voor de laatste keer vandaag het Reitdiep oversteken, ditmaal midden in de stad.
Chillen met die billen
Net na de bekende Aa-kerk is het tijd voor een moment van rust. Bij grandcafé “Huis De Beurs” nemen we plaats. Inmiddels is het een beetje een traditie om bij een samenkomen met Baudien een escape-spel te spelen. En vandaag is dat niet anders. We spelen, onder het genot van een hapje&drankje, het meegebrachte escape-spel.
Dan sluiten we af met de laatste kilometer van deze etappe, naar het Groninger Museum. Vanaf daar alleen nog oversteken naar de parkeergarage en op naar huis! De korte ervaring van slechts twee etappes leert nu al dat een gastloper zorgt voor een veel snellere tijdsbeleving. Dankjewel Baudien voor je aanwezigheid, de gezelligheid en je inzichten in het turquoise leiderschapsprofiel. Mooie herinneringen gevormd en genoeg stof tot nadenken. De kilometers vlogen voorbij.
Time flies when you’re having fun!
Links op deze pagina
- Historie van de Wetsingersluis:
http://www.boekeniersgarnwerd.nl/de-verhalen/wetsingersluis-2/de-historie-van-de-wetsingersluis/ - Hoogspanningslijns Eemshaven-Vierlaten:
https://www.eemshaven-vierverlaten380kv.nl/